Wil jij een nieuwe onderneming starten? Dat is natuurlijk heel spannend en leuk! Er komt veel kijken bij het starten van een onderneming, daarom hebben wij een aantal tips om het opstarten van je bedrijf zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Ondernemingsplan


Het maken van een ondernemingsplan is niet vereist om een onderneming op te starten. Toch raden wij wel aan er een op te stellen voordat je een onderneming opricht. Een ondernemingsplan geeft je de mogelijkheid je idee concreet op papier te zetten en inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je onderneming. Dit helpt om te bepalen of het idee van je onderneming in eerste instantie wel haalbaar is. Wij zouden met plezier je ondernemingsplan toetsen aan de fiscale eisen en jou van te voren adviseren over mogelijk te behalen belastingtechnische voordelen.

Rechtsvorm


Voordat je kan starten met je onderneming moet je eerst bedenken wat voor rechtsvorm je wilt beginnen. Er zijn een hoop rechtsvormen om uit te kiezen, denk bijvoorbeeld aan een eenmanszaak, vennootschap onder firma of een besloten vennootschap. Alle rechtsvormen hebben verschillen als het gaat om aansprakelijkheid, startkapitaal en fiscale wetten. Veel beginnende ondernemers kiezen voor de eenmanszaak. Fiscaal gezien heeft de eenmanszaak een aantal voordelen, een daarvan is de ruime fiscale aftrek die je mag toepassen. Bijvoorbeeld de startersaftrek. Zodra jij begint met je onderneming mag jij in de eerste 5 jaar 3 keer de startersaftrek toepassen. In totaal heb je dus recht op 3 keer de startersaftrek per onderneming. Natuurlijk zijn een aantal voorwaarden voordat een onderneming voldoet aan de startersaftrek en is het best een gecompliceerde kwestie. Neem daarom gerust contact met ons op als je er meer informatie over wilt en wil weten of jij hiervoor in aanmerking komt.

Inschrijven KvK


Je start officieel een eigen onderneming door je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, het is dan ook wettelijk verplicht je in te schrijven als je een onderneming hebt. Je kan je altijd inschrijven bij de KvK, de definitieve inschrijving is dan een week voordat je aangeeft dat je onderneming zal starten. Je moet je uiterlijk 1 week nadat je start met je bedrijf inschrijven. De KvK let bij het inschrijven op of je voldoet aan de diverse criteria voor een onderneming. Of jij hieraan voldoet kan je ook bij ons navragen. Als je voldoet aan deze criteria dan krijg je een KvK- nummer en als je BTW- plichtig bent ook een BTW nummer. Overigens wordt de Belastingdienst door de KvK ingelicht over de inschrijving van je onderneming en zal je vanzelf bericht van de Belastingdienst ontvangen over mogelijke persoonlijke fiscale veranderingen.

Boekhouding


Als je als startende ondernemer net begint is de boekhouding bijhouden even wennen. Vooral als je hier niet veel ervaring mee hebt. Om jezelf een duidelijk beeld te geven over de stand van je onderneming is het belangrijk dat je de boekhouding goed bijhoud. Wij helpen je hier graag bij. Daarom bieden wij cursussen aan waarin we jou laten zien hoe je efficiënt en goed de boekhouding bijhoud. Je zal ook moeten kiezen welk boekhoudprogramma je wilt gaan gebruiken. Dit kan een betaald systeem zijn maar bijvoorbeeld ook een Excel- sheet. Wij hebben ervaring met diverse boekhoudprogramma’s en kunnen je dan ook adviseren welk boekhoudprogramma het beste past bij jou. Ook is het belangrijk dat je de boekhouding goed inricht. Het is namelijk heel handig om je kosten te splitsen in verschillende onderdelen. Op deze manier weet je waar je kosten in zitten en waar je, indien nodig, op kan besparen. Het inrichten van je boekhouding doe je altijd aan de start van je onderneming, wanneer je voor het eerst begint met je boekhouding. Het is dan ook begrijpelijk als je er nog geen helder beeld bij hebt. Gelukkig staan wij klaar om je te helpen. Door onze ervaring kunnen wij je adviseren over de beste manier om de boekhouding van jouw onderneming in te richten.

Financiering


Het kan zijn dat je onderneming wat startkapitaal nodig heeft. Dit kan je aanvragen bij een bank of een investeerder. Op het moment dat je een financiering wilt aanvragen heb je verschillende documenten nodig die je moet aangeven bij de mogelijke financieringsverstrekker. Denk hierbij aan een ondernemingsplan of de jaarrekening van vorig jaar. Hoe beter je de aanvraag voor de financiering voorbereid, hoe beter je geholpen kan worden door de financieringsverstrekker. Die heeft de gegevens namelijk nodig om een besluit te maken over de financieringsaanvraag. Wij helpen je graag met het opstellen en klaarzetten van de benodigde documenten.

Tussentijdse cijfers


Of je onderneming nou 6 maanden of 6 jaar bestaat, het blijft belangrijk de voortgang te monitoren. De cijfers van je onderneming zijn daarbij een cruciale factor. Als je de cijfers monitort weet je bijvoorbeeld of je wel of niet ruimte hebt om te investeren, hoeveel je nog aan schulden moet aflossen en hoeveel winst je maakt. Jaarlijks krijg je van ons de jaarrekening, waar alle financiële feiten in beschreven staan. Het is natuurlijk ook prettig om tussentijds een inzicht te krijgen, daarom kan je bij ons altijd een tussentijds verslag aanvragen. In dit verslag kan je duidelijk zien wat er in het tijdvak dat je kiest (het gekozen tijdvak kan per kwartaal, of per half jaar zijn), hoe de cijfers van je onderneming eruitzien.

Op tijd advies over start onderneming


De belangrijkste tip die wij hebben voordat je start met de oprichting van je onderneming is advies inwinnen over de verschillende mogelijkheden. Fiscaal gezien zijn er veel veranderingen als je start met je onderneming. Zo betaal je bijvoorbeeld op een andere manier belasting dan iemand die in loondienst werkt. Iemand die in loondienst werkt betaald namelijk maandelijks, via zijn werkgever, belastingen. Hierdoor hoef je, als je in loondienst werkt, minder aan het eind van het jaar af te dragen. Een ondernemer betaald niet maandelijks belasting dus is verplicht om alles aan het eind van het jaar af te dragen. Dit bedrag kan hoog oplopen en het is verstandig daar rekening mee te houden. Hoewel een ondernemer, dankzij aftrekposten, per saldo minder zal betalen aan belasting in één jaar, is het wel een hoop geld wat in één keer afgedragen moet worden. Dit is een voorbeeld van de veranderingen waar je mee te maken zal hebben als startende ondernemer, er zijn nog meer fiscale veranderingen die van toepassing zijn. Daarom is het altijd een goed idee om, voordat je de knoop doorhakt, een afspraak te maken bij KLIP fiscaal en juridisch advies om alles, onder het genot van een kopje koffie of thee, te bespreken!