Onlangs zijn wij gestart met het plannen van werkzaamheden via onze website. Ook voor aangiften en jaarrekeningen vragen wij om deze alsnog in te plannen. Nu kan je je afvragen waarom.

Onze werkdagen zien er in vereenvoudigde vorm zo uit:

“Vandaag wil ik de aangifte van Pietje Puk opstellen, want dat heeft Pietje gevraagd”. We bekijken de aangeleverde gegevens en vergelijken deze met de vooringevulde aangifte. “Oh nee, we hebben geen toegang tot de vooringevulde aangifte omdat de code verlopen is”. We stellen een mail op om de opnieuw aangevraagde code op te vragen. Dit zal drie weken in beslag nemen. De aangifte ligt opnieuw in de koelkast. Vervolgens blijkt niet alle stukken aangeleverd zijn of dat de checklist niet afgerond was. Wij vragen de stukken op en hopen op een spoedige reactie. In een aantal gevallen krijgen we dat ook. In een groot aantal andere gevallen helaas niet.

De reden dat dit spaak loopt is ons wel duidelijk. De boekhouding, de jaarrekening en de aangifte zijn niet jouw dagelijkse prioriteit maar vooral een verplichting. Dit zorgt ervoor dat jouw momentum (yes, ik ga de boekhouding afronden en vervolgens de aangifte laten opstellen en hoef ik nergens meer naar om te kijken) niet altijd ons momentum is. Dat willen veranderen door jou deelgenoot te maken van de planning. We hebben de hoeveelheid in te plannen jaarrekeningen, aangiften en kleine verzoeken beperkt in de week. Dit betekent dat we niet teveel werk ingepland kunnen krijgen. Ook hebben we voorwaarden gesteld waaraan moet worden voldaan om daadwerkelijk met de jaarrekening etc. te starten. We hopen met het samenvoegen van jouw momentum en ons momentum en de duidelijke voorwaarden sneller jouw jaarrekening en aangifte af te kunnen ronden!

Een aangifte opstellen is een procesmatige aangelegenheid. We moeten een jaar van jouw leven samenvatten in getallen en dit fiscaal juist doen. Dit moet dus zorgvuldig gebeuren en goed gedocumenteerd. Doordat we vaak tegen struikelblokken aanlopen is het opstellen van een aangifte of jaarrekening meestal nogal ” stroperig”. Door corona en de krapte op de arbeidsmarkt hebben we bovendien te maken met een beperkte capaciteit om werkzaamheden te verrichten. We moeten dus kiezen waar we onze tijd aan besteden. Dit doen we bij voorkeur aan fiscale inhoudelijke zaken om jou zo goed mogelijk van advies te kunnen voorzien!